study vs summer: here, lets share some tips!

assalamualaikum wbt
jam 6 pagi.  4 hari lagi praktikal exam.

musim bunga menyusul selepas musim sejuk, kemudian musim panas. cantik. musim panas suhu naik dan cahaya matahari yang terik. dan waktu subuh masuk jam 3.30 pagi di musim panas. ada yang sedang cuba sesuaikan diri, jihad kuat-kuat untuk bangun. semestinya ramai saja yang menjaga solat tiba musim exam. alhamdulillah yang soleh, makin bertambah-tambah lagi. alhamdulillah. insyaAllah sama-sama istiqamah,kan?

ada senior kata kalau kita jenis yang belajar waktu malam masa musim sejuk memang payah untuk sesuaikan diri untuk study di musim panas yang waktu malamnya sangat pendek. jadi ada tips-tips sikit dan tips untuk exam. selamat study dan semoga bermanfaat!

  • elak untuk tertinggal waktu subuh,(nauzubillah) dengan tidur awal dan bangun awal keesokan harinya. pembacaan waktu pagi tu sangat bagus dan cepat masuk ke otak. 
  •  eg. tidur dalam jam 8 atau jam 9 dan bangun esok jam 2-3 pagi. 
-insyaAllah dapat bangun untuk tahajud sekali
- 6 jam tidur yang cukup (bagi org dewasa)
-tunggu waktu subuh. solat awal waktu.
-and start revision dengan semangat dan 'fresh' state!(tak elok tidur selepas subuh?)
p/s: perlu diingatkan untuk berus gigi dan cuci muka dengan pencuci muka untuk mendapatkan kesegaran yang optimum tahap super!

  •  bacaan waktu itu sangat baik dan pernah terbaca dulu ilmu senanga masuk selepas selesai solat dan selepas membaca al-quran.
  • dapatkan tidur yang cukup waktu exam ni.(as for me sleep is super important) dan macam biasalah semua benda kena buat dengan sederhana. do it just enough to regain your concious and healthy brain, sympathetic, parasympathetic activity. certainly, do not overdo it. and as a doctor-to-be, we as student should know it very well. to neglect sleep for the sake of exam is indeed not a very wise act. bak kata pepatah amal apa yang dipelajari, kan?
  • mohon doa banyak-banyak. seni bertawakal itu diiringi usaha yang sunguh-sungguh.
  • yakin dan percaya yang anda boleh buat! (slogan hidup loy yang sangat2 berguna) love yourself. no one know you more than yourself.
  •  
    (bukan tips sangat pun...kadang-kadang kita manusia lupa dan perlu diingatkan selalu,kan?)
     
itu saja buat masa ni. selamat menghadapai imtihan buat sahabat-sahabiah rakan-rakan syurgaku sekalian!
menimba ilmu juga ibadah. ilmu itu nur. dan nur hanya tembus dalam hati-hati hambaNya yang bersih. maka jagalah hati, dengan tarbiah ruhiyyah for sufficient nutrients and vitamins! ngee. *senyum


everything need effot. give your BEST one, and insyAllah Allah will give you the BEST reward.

please do share your exam attitude and study tips with me.*smile


 p/s: pengalaman kedua yang semestinya berbeza dengan sebelumnya. tahun yang berbeza. dengan ukhwah dan kasih sayang pada mereka yang bertambah seiring dengan betambahnya usia. maaf dan terima kasih
dear you, keep going on. stay positive. you are more than what you think you are.
hamba Allah yang biasa-biasa mahu jadi luar biasa.



 

Comments