hikmah di sebalik..aku yang harus cari...



assalamualaikum wbt
subhanallah...hamba Allah ini sangat rindu....rindu padaMu ya khalik...

Bagaimanakah caranya merawat hati yang rapuh, mengisi hati yang kosong, memberi senyum kepada mata yang menangis...di mana ya sufi patut aku cari jawapan? Ketentuan takdir, qada’ dan qadar Allah memang di luar pemikiran akal. Jauh dalam sudut hati aku rasa aku bakal bertemu sekali lagi dengan hamba Allah itu di atas bumi Anbia ini. Kenapa sejauh ini? Subhanallah kuasa Allah yang jauh menjadi dekat, yang tiada menjadi ada, yang gembira jadi sedih , yang ketawa menangis...

Ilmu itu satu perjalanan yang panjang...lebih jauh dari musafirku ke mari. Bumi Anbia ini. Musafirku ke mari kutanamkan dalam hati untuk memupuk sifat sabar, syukur, dan redha malah zuhud di hadapan Allah. Di sini barang siapa yang mengambil keuntungan dunia sahaja maka dia tersangatlah rugi. Namun pada hamba Allah yang mengenal dan menyedari harta paling agung yang bernama ilmu itu maka dia akan mengaut ilmu dunia dan ilmu akhirat di ardhil kinanah ini.

Persiapan menuntut ilmu di tanah orang ini tidak lain dan tidak bukan seperti kata sufi, paling penting ialah persiapan hati. Ruang hati itu perlu dikosongkan dan diringankan untuk menerima ilmu yang bakal dimamah. Sesungguhnya ya sufi aku memohon agar dipermudahkan bagiku untuk menerima ilmu Allah di sini walaupun sedikit sebanyak tujuanku datang ke mari sedikit mengkhianati ummi. Maafkan aku ummi. sesungguhnya hamba Allah ini sangat rapuh hatinya...

seketika aku rindu sahabat-sahabatku... terutamanya dia ya Allah... benar kata ukhti, mungkin perpisahan ini akan menguntumkan cinta padaNya insyaAllah... sebenarnya aku takut pembawaanku di sini akan cacat tanpa sokongan dia ya Allah. sedangkan aku tahu dengan kukuh iman dan taqwa..walau di mana pun aku dicampak, seharusnya aku terus istiqamah...mujur juga ada ukhti...senang meluah rasa hati denganny...moga dipermudahkan perjalannya dan dikuatkan hati menempuh kuliah yang akan bermula esok hari....

ya Allah kurniakanlah hambaMu ini hati yang cekal dan bersyukur atas nikmatMu



Comments