soul food ibnu ghazali...


assalamualaikum wbt

hari ini pergi mencari soul food di blog saudara ibnu ghazali
dengan tajuk post yang latest siapa anti budak surau?
well, konfem ini cerita zaman2 sekolah la. Tapi bila terbaca komen dalam blog itu Si Pemerhati, di sekolah dia takda isu macam tu. Semua buat hal sendiri.
Aneh tapi benar.
blog dia antara destinasi masa blogwalk.
go pay him a visit. sure you worth it.

http://tidakbisamenangis.blogspot.com/2010/07/siapa-anti-budak-surau.html

Teringat masa sekolah. Aiseh padahal baru berapa bulan habis sekolah menengah.
Isu ABS(anti-budak surau) dan Budak Surau(bs) bukanlah seeksterem cerita saudara ibnu ghazali. Ringan2 ja, tapi masih terasa. actually, its more like in the inside. Macam masalah dalaman la begitu. Jadi things happen senyap-senyap. Isu Ajk surau macam bukan ajk surau...dan macam-macam lagilah!
Badar di bawah pimpinan saudara Azwan Shah dan Ustaz Zafrul waktu itu.
seronok bekerja bawah ustaz yang garang itu.hehe maaf ustaz. Dia tu nda garang pun tapi kata-kata kebenaran dia menusuk ke kalbu. but I still like him though. tu la pasal best friend aku si Along selalu lari daripada dia...hehehe along..along

bergeng dengan geng surau, (act....aku bukan geng surau...dont like how it sounds like) geng surau d skul rasanya nani, ajie dan sesekutu dengannya.

di sekolah senang mau adapt diri dengan tazkirah, surau, qiam, tapi kena ada kemahuan dan usahala...
tapi bila sampai rumah...payah....sekarang duduk lagi dengan uncle2 ku....
adoyai...parah..
inilah yang dipanggil iman ikut tempat dan orang sekeliling.
or should i say iman biskut?

kadang-kadang tak mau balik rumah. better stay dengan kawan2 yang ada untuk support kamu dengan kuat bila kamu rasa nak jatuh. tapi support duit penting juga....hehehe

adui...rindu suasana belajar, but still sampai sekarang belum start practice study malam and tidur lambat, bangun awal.
aku mesti tinggalkan tabiat belajar yang lama. old fashioned style yang aku amalkan d SMESH. stdy bila suka.

kalau tak mau stdy , main jak lah. mak aih mati aku macam tu, setahun pun nda sure
survive lagi.


lagi berita


berita tergempar pagi ini apabila kerajaan melaka meluluskan lelaki dan perempuan bawah 18 diluluskan untuk berkahwin atas alasan sebagai penyelesaian kepada isu zina, buang anak, seks bawah umur dan lain2.
Aku tak tau dari sudut mana idea ni bijak, dan aku tak tahu dari sudut mana idea ni kurang bijak. Kita tengok hasil dya nanti... still ada ka budak2 sekarang yang nak kahwin masa muda. And lets see who's the lucky number one. Aku dengar nie straight after aku bangun dari tidur kat radio hotfm.
Frah fauzana tetap dengan pendirian tidak bersetuju dan Faizal ngan Ag plak sokong. Tapi apabila KACANG, bekas pengarang berita harian bertanya mahukah anak mereka sendiri kahwin pada usia muda? soalan itu bagai terkena batang hidung sendiri..........


Berdo’alah Ketika Bersedih
Jika kita merasa sedih kerana sesuatu menimpa kita seperti kehilangan harta, kesulitan mencari pekerjaan, kematian salah seorang keluarga kita, tidak mendapatkan sesuatu yang kita idam-idamkan, jodoh tidak kunjung datang ataupun yang lainnya, maka ucapkanlah do’a berikut yang diajarkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:


“Tidaklah seseorang ditimpa suatu kegundahan maupun kesedihan lalu dia berdo’a: “Ya Allah, sesungguhnya saya adalah hamba-Mu, putera hamba lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan Mu, , ubun-ubunku ada di Tangan-Mu, telah berlalu padaku hukum-Mu, adil pada ketentuan-Mu. Aku meminta kepada-Mu dengan seluruh Nama yang Engkau miliki, yang Engkau menamakannya untuk Diri-Mu atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhluk-Mu atau yang Engkau turunkan dalam kitab-Mu atau yang Engkau simpan dalam ilmu ghaib yang ada di sisi-Mu. Jadikanlah Al-Qur`an sebagai musim bunga (penyejuk) hatiku dan cahaya dadaku, pengusir kesedihanku serta penghilang kegundahanku.” melainkan akan Allah hilangkan kegundahan dan kesedihannya dan akan diganti dengan diberikan jalan keluar dan kegembiraan.” Tiba-tiba ada yang bertanya: “Ya Rasulullah, tidakkah kami ajarkan do’a ini (kepada orang lain)? Maka Rasulullah menjawab: “Bahkan selayaknya bagi siapa saja yang mendengarnya agar mengajarkannya (kepada yang lain).” (HR. Ahmad no.3712 dari ‘Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albaniy, Sheikh SyuĆ¢’aib al-Arnaouth menyatakan Isnadnya Dhaif)


Juga do’a berikut ini:
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari gundah gulana, sedih, lemah, malas, kikir, penakut, belenggu hutang dan dari tekanan/penindasan orang lain.” (HR. Al-Bukhariy 7/158 dari Anas radhiyallahu ‘anhu)

(http://warkahseharumcinta.blogspot.com/)

Comments

  1. salam..

    oh,tak sangka ada orang tolong promot blog kat sini..haha

    btw, minggu-minggu yang berlalu semakin menjarakkan waktu.
    minggu-minggu mendatang pula akan melimpahkan keberkahan..

    apa lagi.. redykan diri untuk berpuasa di bulan Ramadhan~

    ReplyDelete

Post a Comment